luni, 21 ianuarie 2008

alegeri

plecasem din casa parinteasca, imi amintesc. sa fi avut vreo 19 ani. lucram si, din cand in cand, invatam. banii ii tocam in primele trei zile dupa salariu, iar acasa sa ma pici cu ceara si n-as fi cerut, caci ma voiam independenta. ma suna bietul tata si ma momea cu ciorbe, din cele mai bune din lume. ma tenta mama cu chiftele calde. nimic. orgoliul tineretii imi tinea de foame, si de cald uneori.
in garsoniera pe care-o imparteam cu un prieten, frigiderul era un tablou al pustietatii. dezolanta siberie in bucataria mea...
toamna golea copacii de ultimele amintiri ale verii. ajunsesem acasa in prag de noapte si-mi era foame. un cotor de salam uscat si o bucata de branza veche, mi-era foame si n-aveam un leu. mi-era foame rau, mi-era foame.
si atunci, tocmai atunci, pe ferestra pe care o deschisesem sa privesc cerul, pe fereastra din bucataria mica si urata, a patruns miros de friptura. vecinii de jos gateau. carne cu arome, cu miros de cimbru si usturoi, carne pe gratar. mirosul m-a izbit mai degraba in inima decat in stomac, mi-a zgaltait independenta, sufletul, linistea, viata.
m-am asezat pe jos in bucataria rece si am inceput sa plang. de foame, de tristete, de disperare, dar mai ales de foame, de foame.
la un cartier distanta, in lumina calda a familiei, pe masa aburea ciorba si chiftelele calde inotau in verdeata proaspata.
am plans in liniste, am plans tare. peretii bucatariei straine s-au naruit si m-au ingropat intr-un morman de neputinta. m-am intins pe gresia rece, sa-i simt durerea ei de piatra slefuita, s-o acopere pe-a mea. am baut un pahar cu apa si m-am culcat cu matele chioraind sinistru, cu buzele arse si ochii grei de lacrimi.

s-a intamplat, desigur, sa-mi mai fie foame si altadata. dar niciodata nu m-a durut ca atunci. si de multe ori m-am intrebat ce gand nebun m-a oprit sa fac un drum de un sfert de ora pana la promisa fericire a unei mese imbelsugate, alegand lacrimile, paharul cu apa, somnul chinuit.
am pierdut? am castigat? nu stiu.

11 comentarii:

pantacruel spunea...

zuzeto draga,
daca ti se mai intampla vreodata chestia asta...
iti recomand o alternativa la lacrimogene & mos ene.
paharul de apa poti sa-l pastrezi in continuare, cate o sorbitura intraga la fiecare capitol.
cartea se numeste 'gargantua si pantagruel', iar friptura vecinilor ti se va parea... un pilaf chior de 5 zile (uscat si alterat).
daca insa nu gasesti pe nicaierea 'dulapul' cu pricina al lui rabelais, mai poti incerca un pipernicit si umil llosa -'caietele lui don rigoberto'.
daca nu gasesti nici din asta...
sanda marin, vorba lui dede, este ultima solutie.
se ia frumos cate o pagina, dupa gust, se tapeteaza bine tava cu cu ele si la final, dupa ce s-a rumenit destul se presara putina coperta macinata.
se serveste, mi se pare, cu apa minerala la temperatura camerei! :)

Anonim spunea...

ei, ce meniu frumos, domnule!!!
friptura vecinilor de acu 16 ani s-a transformat deja in scrum, iar scrumul in praf, praful de pe toba amintirilor.
foamea m-a mai apucat pe munte, cand am ratacit drumul si la indemana aveam doar un barbat si propria-mi imaginatie, m-a apucat si inzapezita fiind intr-un tren acu vreo 10 ani si coniacul a facut minuni...
in ultima vreme insa mananc prea mult. :)) asa ca o sa folosesc totusi reteta ta, inainte ca efectele devastatoare ale imbelsugatelor mese sa inceapa sa fie vizibile!!! fara sanda marin!

Anonim spunea...

Cred că ai câştigat o parte din tine, în acea clipă. Sau, pentru că era de mult acolo, poţi spune că ai regăsit-o...

Pisicot spunea...

Ciudat lucru dar cred că şi eu aş fi făcut la fel. Nu e vorba de orgoliu. Ai dreptate, e vorba de alegere personală.

Pe de alta parte, că tot spui că acum mănanci prea mult :) poţi să urmezi sfatul unei prietene medic nutriţionist: chiar dacă nu ţi-e sete bea apă, iar dacă ţi-e foame mai bea un pahar. Efecte garantate :)

Nicoleta Țintea spunea...

Eu te inteleg. Stiu ca si eu as fi facut la fel. In adolescenţă îmi doream independenţa cu orice preţ.

Foame nu prea am simţit. Poate rareori, în facultate. Ştiu însă că mă deprima teribil când numărul bancnotelor din portofel se subţia.

Şi eu lucram şi învăţam. Oricum cel mai mult îmi amintesc că în clipele în care nu mai aveam bani ne mobilizam în cămin şi făceam o tigaie imensă de cartofi. Era funny. Toţi eram egali.

Alex spunea...

pai mandrie dusa la extrem ... hmmm, deci pe moment ai pierdut sigur, dar mai sunt sigur ca ai invatat ca alegerile ti le asumi 100%... deci chiar nu conteaza parerea noastra, zuzeta... tu esti singura care stie daca ai castigat... am o vaga banuiala, dar atat... ;)

Buna seara !

Anonim spunea...

asa-i, demaio. am castigat o parte din mine. de altfel multe parti din mine am castigat ducand tot felul de mici sau mari razboaie cu mine insami.
si totusi sunt atate lucruri in fata carora pierd...

..cum ar fi chestia asta cu apa, pisicot
de ce sa beau apa cand am la indemana un campari. si stiu exact cantitatile ideale pentru un campari-orange perfect?!
cand oa sa castig razboiul cu tentatiile, o sa beau apa. deocamdata ma mai incap blugii!!!

Anonim spunea...

nico, intr-o vreme nu-mi era foame niciodata. trebuia sa mi se aduca aminte sa mananc. ori inghiteam ceva ...ca asa trebuia.
dar intr-o zi am avut o revelatie. mancarea a inceput sa aiba gust (bun gust), iar mesele o savoare incredibila. cam de-atunci m-am si apucat sa gatesc. rar!

si calculata n-am fost niciodata. nu-s nici acum, iar in anii nebuni ai primei mele tinereti..nici atat. dar lungile perioade in care ramaneam fara "cash" mi-au fost de mare ajutor si m-au invatat tot felul de lucruri. despre mine si despre oamenii din jurul meu.

Anonim spunea...

alex, primul lucru pe care l-am castigat atunci a fost ca am invatat sa nu-mi fie frica. de mine. si sa nu aleg calea usoara intr-un drum in care "a-mi asuma" mi-a fost scop. si mijloc.
mi-a parut bine ca am decis asa, si-mi pare si acum.

Pisicot spunea...

Păi aia era şi ideea, cu încăputul în blugi :-)))

Ok, deocamdată destrăbălează-te...

Anonim spunea...

iata ca azi
am intrat si-n blugii de asta-vara, ca tot a fost soare!
fac cinste, ce beti?!