luni, 17 decembrie 2007

17 decembrie 1989

venisem de la scoala, cred. ba nu, ca era duminica. nu stiu de unde venisem.
am intrat trantind usa, ca de obicei. din ultima camera, cea dinspre strada, s-a precipitat mama. ravasita, agitata. asa cum nu era mama niciodata. m-a tras de brat si a incercat usa in urma mea, sa vada daca-i incuiata. si iar m-a tras de brat, silindu-ma sa merg dupa ea. am fost atat de surprinsa incat n-am vociferat, n-am intrebat.
lumina de veghe in casa. in dormitorul cel mai "ferit", tata, cu urechea lipita de difuzorul vef-ului. aparatul de radio imens, cu lampi, gajaia in soapta.
stiam ca se-asculta europa libera la noi acasa. eu insami fusesem primita in "cercul dizident" al parintilor mei si-al prietenilor lor. eram mare de-acum, aveam 17 ani si jurasem sa nu vorbesc cu nimeni despre asta. dar vorbisem. cu prietenii mei ai caror parinti ascultau si ei "europa libera".
dar in seara aia am citit in ochii tatalui meu ca-i vorba despre altceva. mi-a facut semn sa ma apropii si-am pasit in varful picioarelor. mi-am lipit urechea de aparat, cu fruntea sprijinita de cea a tatalui meu....voce de barbat , tensionata :"iar la timisoara pastorul tokes vorbeste in balcon cu sangele sirondu-i pe frunte..." sau cel putin asta imi amintesc. nu continutul mi-a atras atentia, ci felul in care crainicul acela vorbea. ceea ce tonul lui transmitea dincolo de cuvinte.
"se termina" a soptit tata si-am zarit in ochii lui o sclipire ciudata. "ce se termina?" am intrebat aiurea. "comunismul".

10 comentarii:

Anonim spunea...

Şi degeaba, Zuzeta...
Eu aşa văd. Degeaba.

zuzeta spunea...

n-a fost degeaba, demaio.
imagineaza-ti numai
cum ar fi fost sa ai varsta de-acum si sa traiesti in vremurile alea. in bezna. in izolare. in frica.in teroare. in soapta. in minciuna. in blugi chinezesti de la bucur obor.
imagineaza-ti, demaio
cum ar fi fost sa bei bere cu detergent pe terasa la "gradinita"
si sa te scoata garda la 10 si-un sfert. sa ajungi acasa unde-i oprit curentul si filmul de pe bulgari abia s-a incheiat, sa recitesti la lumanare - pentru a cata oara, oare?! - o carte mostenita si prafuita din biblioteca familiei. si casetofonul chinuit la baterii sa agate caseta, caseta ta preferata obtinuta cu greu si trasa la a saptea mana.
nu, nu.
n-a fost degeaba. dar inteleg ce spui tu.

Alex spunea...

si eu zic ca nu a fost degeaba, chiar daca uneori am impresia ca am pierdut ceva, pe undeva... poate am uitat ce am vrut exact, poate cine stie? nici macar nu am stiut c vrem... vorbesc in general... dar si demaio are un pic de dreptate... nu cred ca am scapat de tot de comunisti ...

zuzeta spunea...

cati dintre oamenii care au fost in strada in 89 au stiut "exact" ce vor???? cati?
voiam sa scapam de ceausescu, asa-i? si de comunism. dar te intreb din nou. cati dintre noi stiau cum e viata "altfel"???
ce-am pierdut, alex?

Unknown spunea...

demaio, nu stiu cati ani ai, dar presupun ca nu cu multi peste varsta Revolutiei, astfel incat n-ai cum sa stii cu adevarat "cum era inainte". pare singura explicatie plauzibila pentru acel "degeaba".

Anonim spunea...

blugi chinezesti la bucur obor inainte de revolutie? unde, fraticule?? :D

zuzeta spunea...

la bucur obor, la parter.intr-unul dintre pavilioanele alea hexa(sau octo)gonale. parol. culoare albastru-movuliu, broderii pe buzunarele de pe cur. flori sau animalute. :))

Anonim spunea...

sa mor daca i-am vazut vreodata...
moaaa, ce ma minunez!...

Anonim spunea...

pt ca acum te-am gasit, acum te-am citit.am fost ravasita de ce ai scris.eu n-am prins mult comunismul.dar am citit,am vb cu dizidenti,am plans vazand rani.eu nu cred ca a fost degeaba acel decembrie '89.a fost corect. si parafrazand pe Thalleyard, comunismul a fost mai mult decat o crima, a fost o greseala.

Anonim spunea...

If you suffer from hair loss, hair implants may be one way to help you.
[url=http://www.hair-restoration-surgery.com/]hair restoration surgery[/url]